به گزارش شهرآرانیوز، سیدعباس عراقچی در آیین افتتاح دومین نشست منطقهای دیپلماسی استانی که عصر امروز (چهارشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۴) با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و سفرای جمهوری اسلامی ایران در ۱۱ کشور همسایه، مسئولان دستگاههای اقتصادی و مدیران تشکلهای فعال بخش خصوصی برگزار شد، اظهار کرد: این سیاست و راهبرد جدیدی است که در وزارت امور خارجه طراحی شده و ما از ابتدا در جریان رأیاعتمادها به مجلس، اعلام کردیم که بر دیپلماسی استانی تأکید خواهد شد؛ زیرا ما در استانها ظرفیتهایی داریم که تاکنون مغفول ماندهاند، اما میتوانند کلیدهای رونق دیپلماسی باشند.
وی افزود: درست است که سیاست یک امر حاکمیتی است، راهبردها باید در مرکز تعریف شوند و همه ملزم به اجرای آن باشند، اما سیاست خارجی بازوان متعدد و مختلفی دارد و ما باور داریم استانهای ما میتوانند جایگاه بازوان مؤثر سیاست خارجی را داشته باشند. راهبرد تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میتواند به کشورهای همجوار گسترده شود. بسیاری از مشکلات امروز ما، از مباحث مرزی و بازارچهها گرفته تا مسئله قاچاق و اختلاف بر سر منابع آبی، از این طریق قابلحل است. به همین دلیل هم میگوییم باید به این حوزه توجه شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: قدیم میگفتند مرزی که از آن کالا و مسافر رد میشود، سرباز رد نمیشود. حالا ما میتوانیم بگوییم مرزی که از آن کالا و مسافر رد شود، تروریست و قاچاقچی از آن عبور نخواهد کرد. اینجاست که باید استانهای مرزی در تعاملات تجاری، اقتصادی و گردشگری نقشآفرین باشند. نمایندگان مجلس در استانها میتوانند به مناطق همجوار خودشان تردد داشته باشند و زمینهساز تفاهمات سیاسی باشند. اینطور است که مرزها به کانونهای صلح و امنیت تبدیل خواهند شد.
وی ادامه داد: در جریان همایش شیراز که مرحله نخست اجلاس دیپلماسی استانی بود، پنج استاندار با ظرفیتهای یکدیگر آشنا شدند و همافزایی بسیار مطلوبی حاصل شد. دقیقاً بعد از همان همایش شیراز هم بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار استانداران، بهصراحت بر ضرورت دیپلماسی استانی تأکید کردند که مایه قوت قلب ما شد.
عراقچی تصریح کرد: همانطورکه گفتم، ظرفیتهای متعددی در استان ماست که فقط خود استان میتواند آن را به دنیا معرفی کند. به یاد دارم زمانی که در ژاپن سفیر بودم، توانستیم یک شرکت ژاپنی را با یک شرکت مشهدی مرتبط کنیم و در نتیجه، اساتیدی از ژاپن به دانشگاه فردوسی مشهد اعزام شدند تا بر خواص زعفران خراسان مطالعه کنند. بعدها همین اساتید در جریان بازگشت به کشور خود به سفیران تبلیغ زعفران تبدیل شدند و شاخص صادرات این محصول راهبردی به ژاپن، بیش از سهبرابر رشد کرد.
وی تأکید کرد: یا مثلاً زمانی که سفیر ایران در فنلاند بودم، توانستیم در یک نمایشگاه منطقهای، یک غرفه بیستمتری تهیه کنیم و محصولات ایرانی با محوریت زرشک، زعفران و صنایعدستی را معرفی کنیم. به یاد دارم وقتی به ذهنمان رسید با شربت زعفران از بازدیدکنندگان پذیرایی کنیم، خیلی سریع یک صف بسیار طولانی در برابر غرفه ما تشکیل شد و من به چشم خودم دیدم مادری آمده بود با فرزند نوزادش که تلاش داشت بهزور این شربت را به کام کودکش بریزد. خیلی تجربه خوبی بود. من باور دارم میتوانیم از این کارها بازهم ترتیب بدهیم تا بقیه محصولات و اقلام تولیدی کشورمان به محوریت استانها را معرفی کنیم.
وزیر امور خارجه گفت: شوخی نیست وقتی میگوییم دیپلماسی زعفرانی، واقعاً باید یک شکل مراوده و مذاکره تعریف شود تا از صادرات فله و خامفروشی جلوگیری کنیم. ما واقعاً امروز باید دلمان بسوزد به حال استانهایی که اینها محصول منحصربهفرد ملی و حتی جهانی دارند؛ ازجمله همین خراسان رضوی که با زعفرانش در جهان زبانزد است. ما تمامقد در وزارت امور خارجه در خدمت این راهبرد دیپلماسی استانی هستیم؛ بهخصوص در زمانه کنونی که اولویت اول ما، منطقه خودمان و کشورهای همسایه هستند.
وی بیان کرد: همین الان، برخی کشورهای همسایه ما هستند که کل صادرات ما به اروپا معادل با حجم و وزن صادرات ما به آنهاست. به همین دلیل پیشنهاد من این است که همه استانداران استانهای مرزی، یک معاون بینالملل داشته باشند. توصیه من هم استفاده از ظرفیت رؤسای دفاتر امور خارجه در مناطق است که همزمان، جایگاه مشورتی در حوزه بینالملل نیز داشته باشند.